slide2

Optimal tandbehandling i trygge omgivelser

OZ-Tandlægerne

Behandlinger2019-06-13T13:55:19+00:00

Behandlinger

Hvis du har en tand, som er så ødelagt at den ikke kan laves med en almindelig fyldning, så kan det være en mulighed at få sat en krone på. En krone laves over flere gange. Først bores tanden til i en kejleform og der tages aftryk. Herefter tanden forsynes med en midlertidig krone.

En krone kan fremstilles af keramik eller keramik med et “metalskelet” under. OZ Tandlægerne benytter selvfølgelig kun de bedste metaller, for at sikre vores klienter den højest mulige kvalitet. Rent æstetisk vil en ren keramisk krone oftes give det flotteste og mest naturlige resultat.

Aftrykket af præperationen sendes til tandteknikkeren, som fremstiller den endelige krone. Den vil herefter blive tilpasset af tandlægen og sættes fast på tanden.

Hvis tanden kun har mindre fraktioner/skader, eller at den har voldsomme misfarvninger, så kan man nogle gange nøjes med en porcelænsfacade frem for en krone.

Broer benyttes, hvis man decideret mangler en eller flere tænder. Broer vil blive sat fast til de tilbageværende tænder ved at bore i nabotænderne. Tandteknikkeren vil så fremstille en bro af 3 sammenhængende kroner. Man kan med fordel få lavet et implantat i stedet for en bro. Det kan være en god idé, fordi man så ikke skal bore i nabotænderne og sætte kroner på dem også.

Læs mere på tandlægeforeningens hjemmeside:

Med et implantat vil du opleve bedre selvværd og ikke mindst livskvalitet. Implantater er en æstetisk rigtig god løsning. Herudover er implantater også en meget praktisk løsning. Man bliver ikke begrænset i hvad man kan eller må spise.

I modsætning til broer, så skåner implantater dine andre tænder. Når du skal have lavet en bro, så vil det være nødvendigt at bore og eller slibe på dine sunde og naturlige tænder. Implantater sættes fast til kæben frem for andre tænder.

Du vil blive overrasket over, hvor livsforandrende det er at få lavet implantater, hvor du mangler tænder. Du bruger højst sandsynligt dine tænder til at smile hver eneste dag. Mange gange om dagen. Med tandimplantater er det slut med at skamme sig over sit tandsæt.

Et implantat er en tandrod som er fremstillet af titanium, som indsættes i kæbeknoglen og vokser fast i knoglen. Efter en indhelingsperiode på 6-8 uger, tages der aftryk til en krone som påsættes implantatet. Du vil herefter have et flot æstetisk, praktisk og meget naturligt udseende tandsæt.

Læs mere på tandlægeforeningens hjemmeside:

Vi vil som oftest trække en tand ud, hvis den er så slemt skadet, at den ikke kan reddes via nogle indgreb. Herudover kan vi fjerne en tand, hvis den er til gene eller er direkte ubehagelig og smertefuld for patienten. Hvis der opstår smerter og ubehag kan der være flere forskellige grunde. Det kan bl.a. være noget så simpelt som pladsmangel. Det kan dog også være mere “alvorlige” problemer.

Når vi trækker tænder ud hos OZ Tandlægerne, så foregår det naturligvis under lokalbedøvelse. Dette gøres for at patienten skal opleve et minimum af smerter og gerne helt smertefrit. Et tandudtræk kan dog enkelte gange blive mere kompliceret.

Hvis tanden ikke er til at få ud, så vil du tilbydes at blive lagt i fuld narkose. Der kan opleves større smerter, hvis vi er nødt til at fjerne et stykke af kæbebenet ved den pågældende tand, hvorfor du tilbydes fuld narkose.

Som man kender det fra andre lokalbedøvelser i forbindelse med boring i tænder, så vil man naturligvis være lammet i et stykke tid efter behandlingen. Vi anbefaler derfor, at du ikke spiser før bedøvelsen er aftaget. Det anbefaler vi, fordi at man i langt de fleste tilfælde vil bide sig selv – uden man mærker det. Nogle gange endda så slemt, at man må en tur til lægen med skader på tunge eller kinder.

Du vil – så længe bedøvelsen virker – ikke mærke smerte efter at have fået trukket en tand ud. Det er dog forventeligt, at du vil opleve nogle smerter, når bedøvelsen aftager. Det er helt normalt.

Læs mere på tandlægeforeningens hjemmeside:

Syreskader – også kaldet erosioner – opstår ved hyppig indtagelse af syreholdig drikkevare og mad. Det er eksempelvis sådan noget som sodavand, energidrikke, vin, frugt og syrligt slik. Ud over at du kan få syreskader af de mad- og drikkevarer som du indtager, så skader din egen mavesyre også dine tænder. Dette f.eks. ved opkast og sure opstød.

I Danmark har vi tandlæger erfaret, at folk få flere og flere syreskader. Det er en naturlig konsekvens af, at sodavandsflaskerne bliver større og større og at salget af energidrikke er eksploderet. De hyppigste syreskader kommer netop fra læskedrikke som sodavand og energidrikke. Faktisk lider ca hver 6. danske teenager af syreskader.

Læskedrikke er ofte ekstra slemt. Ikke kun fordi det indeholder mere syre, men fordi man påvirker sine tænder langt flere gange. Dette sker ved, at man tager mange flere slurke af en sodavand end man tager bidder af et æble, og derfor syrepåvirkes tænderne konstant. Selvom syreholdige frugter skader dine tænder er de stadige sunde, og vi fraråder ikke at spise dem. Man skal bare ikke have et for stort indtag.

Alt efter hvor meget syren har ætset dine tænder, vil dette behandles med lakering og små fyldninger ved lette skader og rodbehandlinger og kroner ved større skader.

Læs mere på tandlægeforeningens hjemmeside:

Revner – eller infraktioner – i emaljer kan være en helt naturlig ting, som sker i forbindelse med mange års slid. Det vil altså ikke være nødvendigt at behandle på disse tænder.

Tænder som tidligere er behandlet eller opereret er særligt udsatte for at revne og knække. Revner i en tand kan opstå i mange situationer. Der kan komme en revne ved et traume på tanden via et hårdt tyg på en hård genstand eller spise.

Revner i en tand vil oftest ikke kunne ses af patienten selv. Symptomerne som man derfor skal være opmærksom på er smerter ved tygning i form af jag eller ømhed i tanden. Revner i en tand som tidligere har fået en fyldning vil ofte blive behandlet ved at lave en ny fyldning.

Oplever patienten efterfølgende stadig smerter vil der blive lavet en midlertidig krone, som patienten skal have sat på. Løser det smerterne, så skal patienten have lavet en permanent krone.

Den anden ting, som kan være nødvendigt er en rodbehandling. Tanden skal rodbehandles, hvis det er opstået betændelse eller lignende i tanden. Herudover skal der også laves en krone til patienten, som skal sættes på efter rodbehandlingen.

Læs mere på tandlægeforeningens hjemmeside:

Det er meget vigtigt at behande tandkødsbetændelse. Hvis ikke det behandles kan det udvikle sig til paradentose, som er meget skadeligt for dine tænder. Det er én af grundende til, at regelmæssige tandlægebesøg er vigtige, så man kan tage hånd om tandkødsbetændelsen tidligt.

Paradentose er en betændelsestilstand i knoglen, som sørger for at dine tænder sidder fast i din mund. Paradentose nedbryder denne knogle, hvilket i slemme tilfælde fører til at dine tænder løsnes, og dermed rykker sig. I endnu værre tilfælde og uden behandling vil tænderne falde ud og nødvendiggøre tandproteser.

Paradentose opstår når tænderne ikke børstes helt rene. Bakterierne ophober sig langs tandkødsranden og bliver over længere tid til en plak. Denne “arbejder” sig ned under tandkødsranden langs roden af tanden og opløser fibre og knogle. I første omgang vil det udvikle sig til tandkødsbetændelse og senere til paradentose, hvis det ikke behandles.

Tegn på paradentose

• Dine tænder rykker sig
  • Rød tandkødsrande
  • Hævet tandkød
  • Ømt tandkød som bløder ved berøring

Hvis du har paradentose vil vi rense tandkødslommer og tændernes rodoverflader. Vi tilbyder naturligvis komplet smertefri behandling ved hjælp af lokalbedøvelse. I meget slemme tilfælde vil det være nødvendigt, at “flytte” tandkødet for at kunne komme til at rense inde bagved.

Læs mere på tandlægeforeningens hjemmeside:

Huller i tænderne – eller Caries – opstår når bakterieplakken modnes og får næring i form af sukker. Bakteriernes affaldsprodukter vil være syre som ætser sig igennem emaljen, når det får arbejdsro fra din tandbørste længe nok. Hvis hullet får lov til at vokse vil tanden nedbrydes mere og mere og frem for, at lave en almindelig plastfyldning vil det kræve en rodbehandling.

Forebyg caries

• Børst tænder 2 gange om dagen
  • Få styr på din tandebørsteteknik
  • Brug tandtråd hver dag (Det ér en kliche som du har hørt masser gange – men ikke desto mindre er det rigtigt)
  • Spis meget sukkerholdigt sjældent frem for lidt sukkerholdigt ofte (Indfør eksempelvis fredagsslik)
  • Brug tandpasta med fluor
  • Regelmæssige tandlægebesøg med tandrensning

Læs mere på tandlægeforeningens hjemmeside:

En rodbehandling udføres ved irreversible smerter fra tandnerven eller ved nervedød, hvorved der er opstået betændelse omkring rodpidsen af tanden. Årsagen er oftest ubehandlet caries. Rigtig mange mennesker vil på et tidspunkt i sit liv få lavet en rodbehandling, uanset hvor godt man har passet og plejet sine tænder.

En rodbehandling er en meget almindelig behandling. En rodbehandling behøver hverken at være kompliceret, omfattende eller smertefuld. Hos OZ Tandlægerne tilbyder vi altid smertefri behandling.

Hvis bakterierne er trængt ind til roden, så kan de forsage store skader på dit tandsæt og ikke mindst smerter. Man bruger altså en rodbehandling til fjerne disse bakterier.

Røntgenbillede

Første step i en rodbehandling er at tage et røntgenbillede af patientens tandsæt. Et røntgenbillede bruges af tandlægen til at se tænderne fra de vinkler, som man ikke kan se. Behandlingens omfang kan efter røntgenbilledet klarlægges for patienten.

Bakterier og dødt væv fjernes – helt smertefrit

OZ Tandlægerne tilbyder altid smertefri behandlinger. Vores patienter vil derfor blive tilbudt lokalbedøvelse, som sikrer at patienterne ingen smerter oplever under behandlingen. Vi er ekstra forsigtige, hvis du lider af tandlægeskræk, stå du heller ikke oplever smerter i forbindelse med bedøvelsen.

For at kunne fjerne bakterierne og det døde væv, så er det nødvendigt at bore et hul i tanden. Dette hul bruges til at trænge ned til nerven, så tandlægen kan fjerne bakterierne dernede. Afslutningsvis vil vi skyllet tanden med desinficerende væske, for at sikre at vi har fået alle bakterierne fjernet.

Læs mere på tandlægeforeningens hjemmeside:

Proteser deles overordnet i delproteser og helproteser. I dag hvor man almindeligvis beholder størstedelen af sine tænder er delproteser den langt mest almindelige form af de to typer. Delprotesen kan erstatte mistede tænder – både hvis der kun er tale om en mistet tand eller hvis man kun har meget få tænder tilbage.

En delprotese virker virker ved at men sætter kunstige tænder fast på et stel der er lavet og tilpasset specifikt til den enkelte patient. På stellet sidder der bøjler der hægter protesen fast til de resterende tænder, og fordeler tryk og træk ud på disse.

Proteser kan laves i dag laves, så man ikke umiddelbart kan se at der er tale om kunstige tænder i munden. Helproteser bruges når man slet ikke har nogle tænder tilbage i en kæbe.

Ved en almindelig helprotese taler man oftest om en akrylprotese. Til akrylproteser kan man i dag ved hjælp af implantater skabe en rigtig god retention, da man på få implantater kan hæfte protesen af og på med tryklåse.

Hvis man sørger for at vedligeholde både tænder og protese godt, kan en protese være en udemærket og langvarig behandling.

Home » Behandlinger